Interimakademin finns till för att stärka kompetensen inom interimsbranschen. Vi riktar oss till interimsledare, uppdragsgivare och rekryterare och erbjuder utbildning, matchning, mentorskap och nätverk.
Samtliga moduler är designade som halvdagar, men kan kombineras till heldagar och även längre kurser. Vi kan även skräddarsy program vid minst 5 deltagare.
Våra webinarier är gratis. Vi rekommenderar dig också att lyssna på Interimpodden där vi tillsammans med spännande gäster går igenom utmaningar och möjligheter med interimsbranschen.
För dig som idag jobbar som interimsledare eller funderar på att pröva en alternativ karriär erbjuder vi följande utbildningar. Vi rekommenderar att man går ett helt program, dvs modul 1-4, men man kan också gå enskilda moduler.
Etablera dig som interimsledare
Har du erfarenhet av att leda, eller att vara specialist i specifika roller? Då kanske rollen som Interimsledare kan vara något för dig? Under de här två halvdagarna tar du fram din handlingsplan för att etablera dig som interimsledare.
Interimsledare fördjupning
Interimsledarskap ses idag som ett eget yrke. Och som i alla yrken krävs det utbildning och erfarenhet för att lyckas. Under den här heldagen går vi igenom de viktigaste framgångsfaktorerna för att lyckas med interimsuppdrag. Du får med dig konkreta verktyg och mallar för att tryggt ta dig an och genomföra interimsuppdrag.
Modul 1: Att bli interimsledare
Till dig som är ny som interimsledare erbjuder vi en introduktionskurs som hjälper dig att göra dig tillgänglig, vässa din pitch och ta första stegen.
Modul 2: Hitta uppdrag och förstå interimsmarknaden
Vi stärker din förmåga att ta dig an och genomföra interimsuppdrag och går bland annat igenom prissättning, marknadsföring och framgångsfaktorer.
Modul 3: Social Selling för interimare
För att bli framgångsrik på lång sikt som interimsledare är kontinuerlig marknadsföring nödvändig. LinkedIn är idag den överlägset viktigaste kanalen och vi går igenom hur du vässar din profil, definierar målgrupp, aktiverar dig och hur LinkedIns algoritmer fungerar.
Modul 4: Fallgropar och framgångsfaktorer
Att framgångsrikt genomföra interimsuppdrag kräver erfarenhet, utbildning och ett delvis nytt förhållningssätt. Vi går igenom vanliga fallgropar, de viktigaste framgångsfaktorerna, stakeholder management, rapportering och avslut av uppdrag.
För dig som anlitar interimsledare eller överväger att göra det har vi tagit fram följande program. Du agerar troligtvis operativt i en ledande befattning eller genom en styrelse.
Att välja den tredje vägen
Vi går igenom typiska situationer där det är lönsamt och relevant att engagera interimsledare som alternativ till att anställa eller ta in konsult.
Att maximera nyttan av interimsledaren
Att anlita en interimsledare är en betydande investering. Vi går igenom hur du som uppdragsgivare kan maximera nyttan av din investering genom att skapa rätt förutsättningar genom bl a onboarding, förankring och en tydlig uppdragsbeskrivning.
Allt fler rekryterare ser möjligheten att komplettera sin affär med förmedling av interimsledare. Det är dock annorlunda jämfört med rekrytering och medför utmaningar som kräver anpassning, nytt nätverk och ny kunskap.
Att förmedla interimsledare
Vi går bland annat igenom hur du som förmedlare kan skapa rätt förutsättningar för att uppdraget ska lyckas och hur du bör agera inför och genom hela uppdraget.
Hör av dig om du vill veta mer eller om du har synpunkter och förslag på hur vi kan förbättra och utveckla våra program.
This website uses cookiesfor statistics and user experience.
This website uses cookies to improve your user experience, to provide a basis for improvement and further development of the website and to be able to direct more relevant offers to you.
Feel free to read ours privacy policy. If you agree to our use, choose Accept all. If you want to change your choice afterwards, you will find that option at the bottom of the page.